yenilik evi

inovasyon ve teknolojinin stratejik yönetimi üzerine bazı fikirler…

İnovasyon türleri – 1

Posted by yenilikevi 16 Tem 2009

İnovasyon (yenilik) çalışmalarına ilişkin yazın, inovasyonların sınıflandırılması amacıyla birçok farklı yöntem sunmaktadır. Bazı çalışmalarda inovasyonun firmanın hangi faaliyetlerinde olduğu göz önüne alınarak sınıflandırma yapılır; Oslo Kılavuzu’nda örneği verildiği gibi, ürün ya da hizmet inovasyonu, süreç inovasyonu, organizasyonel inovasyon ya da pazarlama inovasyonu olarak. Bazı ayrıştırmalar ise inovasyonun niteliğini ve yarattığı değişimi, dönüşümü göz önünde bulundurarak yapılır; örneğin radikal, adımsal (incremental), modüler ve mimari (architectural) inovasyonlar gibi.

İnovasyon çalışmalarında bu tür sınıflandırma yöntemlerine sıkça başvurulmuş olsa da inovasyonun farklı türlerinin birbirlerinden kalın çizgilerle ayrılmadığı, sınıflandırmalar arası geçişkenliğin önemi ve bu kategorilerin herhangi bir inovasyonun sınıflandırılması esnasında çakışabileceği vurgulanmaktadır. Örneğin, bir ürün inovasyonu aynı zamanda modüler bir inovasyon olabilir; ya da bir pazarlama inovasyonu aynı zamanda radikal inovasyon olarak da sınıflandırılabilir.

Öyleyse neden böyle bir sınıflandırmaya ihtiyacımız var?

Çünkü bu tür sınıflandırmalar ve kavramsallaştırmalar her şeyden önce bir inovasyonun gelecekteki etkisini tahmin edebilmemiz için gereklidir. Örneğin, radikal bir ürün inovasyonunun potansiyel etkisi ile adımsal bir süreç inovasyonun potansiyel etkilerinin aynı olmasını bekleyemeyiz. Bu sınıflandırmalar, herhangi bir inovasyonun gelecekteki potansiyel etkisini değerlendirmemiz için bize etkili bir araç sağlar.

Öte yandan, bu sınıflandırmalar inovasyon ve teknolojik değişimin evrimsel doğasını kavramamıza da yardımcı olur. Radikal inovasyonlar karşımıza o kadar sık çıkmazlar ve radikal inovasyonlar genelde adımsal, modüler ya da mimari inovasyon tarafından takip edilir. Örneğin, elektrikli ütü radikal bir inovasyonken, bu ütülerin buhar püskürtmesini sağlamak adımsal bir inovasyondur. Benzer bir şekilde, cep telefonu radikal bir inovasyondur ama fotoğraf çekebilen, video kaydedebilen ya da mp3 çalan cep telefonları modüler inovasyonlar sonucu hayata gelmiş ürünlerdir. Dolayısıyla inovasyon sürecini ve bu sürecin evrimsel karakteristiğini anlamak amacıyla bu tür sınıflandırmalara ihtiyaç duyulmaktadır

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: